malül gaziler cemiyeti ve sinema

laik bir hanim
30 Ekim 1918'de imzalanan Mondros Mütarekesi ile MOSD'nin ve Müdafaa-i Milliye Cemiyeti'nin elinde bulunan sinema araçları tehlikeye girmişti. Ordunun elinde bulunan malzemelerin düşmana devredilmesi gerekiyordu.Askeri bir kuruluş olan MOSD ve yarı askeri bir kuruluş olan Müdafaa-i Milliye Cemiyeti de elinde bulundurduğu malzemeleri vermek zorundaydı. Ama hemen bu duruma bir çözümyolu bulundu. Bu kurumların elinde bulunan araç ve gereçler, Kasım 1919'da Malûlin-i Guzat-ı Askeriye Muavenet Heyeti'ne (Malül Gaziler Cemiyeti) devredildi. Malül Gaziler Cemiyeti, 1919 yılında sinema çalışmalarına başladı. Müdafaa-i Milliye Cemiyeti'nin elindeki araçların Malül Gaziler Cemiyeti'ne devrine ilişkin resmi karar ise, ancak 1919 yılının sonlarında, Takvim-i Vekai gazetesinin 3709 sayılı nüshasında yayınlanan “Mülga Müdafaa-i Milliye'den müdevver sinema alet ve edavatının meccanen Malülin-i Guzat-ı Askeriye Muavenet Heyeti'ne itasına dair” kararnameyle yürürlüğe girmiştir.
Cemiyet ilk olarak Mürebbiyeadlı bir filmin çekimine girişti. Filmin yönetmeni Ahmet Fehim Efendi, görüntü yönetmeni ise Mütareke'den sonra terhis olan Fuat Uzkınay idi.••• Bu film çekilirken İzmir işgal edildi. İstanbul'da mitingler düzenlendi ve gösteriler yapıldı. Filmin çekimini yarıda kesen ekip, bu mitingleri görüntülemeye başladı. Fatih ve Sultanahmet mitinglerinden alınan görüntüler, önemli belge filmleri olarak gelecek kuşaklara aktarıldı.1919'da 62 yaşında yönetmenliğe başlayan Ahmet Fehim Efendi'nin [Fazlı Necip Bey ile beraber çektiği Binnazadlı filmi 1500 TL'ye mal olmasına rağmen 55.000 TL gişe geliri elde ederek ilk büyük ekonomik zafere imza atmıştır. Mürebbiye ve Binnaz'ın önemli ortak özelliği de Türk Sinema Tarihi'nde ilk kez, kadın kişiliklerin üzerine kurulu konulardan oluşmasıdır.